Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Rypinie

Zaproszenie do udziału w Projekcie

Utworzono dnia 25.04.2024

 

Projekt współfinansowany jest ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027, Oś Priorytetowa 08 Fundusze Europejskie na wsparcie
w obszarze rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, Działanie FEKP.08.25 Usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej.

 

OKRES REALIZACJI PROJEKTU: 01.01.2024 – 31.12.2026

Powiat Rypiński z uwagi na ogromną korzyść dla rodzin z naszego terenu zadeklarował wolę przystąpienia w charakterze Partnera do projektu pn. „Rodzina w centrum Etap I” . W latach ubiegłych Powiat Rypiński / PCPR realizował, w partnerstwie z Województwem Kujawsko-Pomorskim (Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Toruniu) oraz innymi partnerami projekty o tożsamym charakterze, tj. Rodzina w Centrum. 

Cel projektu

Celem projektu jest stworzenie spójnego i zintegrowanego systemu wsparcia dla rodzin naturalnych i zastępczych poprzez rozwój usług wspierających
i aktywizujących rodziny w środowisku lokalnym o charakterze profilaktyczno-edukacyjnym dla rodzin w województwie kujawsko-pomorskim.

Projekt skierowany jest do następujących grup :

  1. Rodziny (naturalne, zastępcze, adopcyjne) z dziećmi i ich otoczenie;
  2. Dzieci, młodzież i młodzi dorośli wymagający wsparcia, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci z niepełnosprawnością i ich otoczenie;
  3. Kandydaci do pełnienia funkcji w ramach pieczy zastępczej oraz członkowie
    ich rodzin;
  4. Osoby doświadczające przemocy domowej;
  5. Osoby opuszczające pieczę zastępczą oraz inne instytucje opieki całodobowej,
    w których przebywają dzieci i młodzież.
  6. Pracowników i wolontariuszy JST oraz ich jednostek organizacyjnych;
  7. Pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej.

Formy wsparcia

Realizowane w Powiecie Rypińskim przez Partnera Projektu
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Rypinie

  • specjalistyczne poradnictwo rodzinne – pedagogiczne ma na celu wzmocnienie kompetencji rodzicielskich, poprawę relacji rodzic-dziecko, wspomaganie rozwoju dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi, ukierunkowanie procesu wychowawczego w przypadku dziecka zagrożonego niedostosowaniem społecznym, wzrost wykorzystania przez rodzinę własnego potencjału, doświadczeń, możliwości wzorców i tradycji.
  •  specjalistyczne poradnictwo rodzinne – psychologiczne obejmujące m. in. relacje rodzinne, komunikację wewnątrzrodzinną, pełnienie ról w rodzinie, wartości rodziny i jej poszczególnych członków, ma na celu poprawę funkcjonowania społecznego rodzin z dziećmi w ich środowisku zamieszkania, pomoc w rozwiązywaniu kryzysów rozwojowych, rodzinnych, problemów emocjonalnych, trudności wychowawczych, wzmocnienie umiejętności radzenia sobie z problemami dotykającymi rodzinę, w tym przemocy w rodzinie, rozwiązywania konfliktów itp.
  • specjalistyczne poradnictwo rodzinne – logopedyczne mające na celu wsparcie rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym z zakresu mowy i słuchu, poprawiające kompetencje uczenia się i komunikacji z otoczeniem.
  • mediacje rodzinne świadczone m. in. w celu rozwiązywania konfliktów i trudnych sytuacji pomiędzy członkami rodziny. W czasie mediacji osoby uczą się nowego sposobu porozumiewania się między sobą, podejmowania decyzji, umiejętności rozwiązywania konfliktów, które mogą później wykorzystać w codziennym życiu. Mediacje są prowadzone zgodnie ze standardami Społecznej Rady ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów powołanej przy Ministrze Sprawiedliwości.
  • terapia rodzinna, grupowa/indywidualna dla rodzin z problemami, jej celem jest zidentyfikowanie problemów rodziny, określenie ich źródeł i wspólna praca całej rodziny nad zmianą, a tym samym uzyskanie wzmocnienia więzi, poprawa relacji w rodzinie, poprawa porozumiewania się, umiejętność wyrażania własnych uczuć. Celem jest również terapia uzależnień i współuzależnień w sytuacji występowania różnego rodzaju nałogów występujących w rodzinach objętych wsparciem w ramach projektu.
  • superwizja rodzin - zastępczych, adopcyjnych i naturalnych służąca m. in. weryfikacji kompetencji wychowawczych, ich doskonaleniu, przeciwdziałaniu wypaleniu pod okiem profesjonalnych superwizorów.
  • grupy wsparcia dla rodzin/grupy samopomocowe dla rodzin naturalnych, adopcyjnych i zastępczych prowadzone przez moderatora tych grup. Celem grup wsparcia jest m. in. dostarczenie emocjonalnego wsparcia i praktycznej pomocy w radzeniu sobie z problemami wspólnymi dla wszystkich członków rodzin oraz wymiana doświadczeń i wspólne poszukiwanie rozwiązań w obszarze wypełniania funkcji rodzicielskich oraz zapobieganie wyczerpaniu, wypaleniu.
  • warsztaty dla rodzin , jednodniowe, dla rodziców wzmacniające kompetencje i umiejętności wychowawcze dla rodziców naturalnych, adopcyjnych i zastępczych służące m. in. poprawie komunikacji i relacji w rodzinie. 
    Tematyka warsztatów:
    1. „10 najważniejszych umiejętności rodzicielskich”.
    2. „Czy, jak i w jakim stopniu rodzice mogą wpływać na poczucie własnej wartości swoich dzieci”
    3. „Stawiaj granice realne, a nie pozorne, by twoje dziecko czuło się bezpieczne i zachowywało odpowiedzialnie”
    4. Wychowaj odpowiedzialne i samodzielne dziecko, czyli o konsekwencji w wychowywaniu”
    5 .„Czego brakuje do szczęścia dzieciom, które mają wszystko”
    6 . „Kiedy konflikty między rodzicami są toksyczne dla dzieci”
    7. „Szkoła – miejsce rozwoju i stresu dla dzieci i rodziców”
    8. „Edukacja seksualna - jak rozmawiać z dziećmi o seksie?”
    9. „Uzależnienie dzieci od komputera i mediów społecznościowych”
    zajęcia animacyjne dla dzieci rodziców w celu zapewnienia  opieki nad dziećmi przez animatora podczas gdy rodzice uczestniczą w warsztatach poprzez organizowanie gier i zabaw  edukacyjnych, np. plastyczne, manualne, prowadzenie ćwiczeń ruchowych i zabaw z dziećmi.
  • warsztaty dla dzieci i młodzieży, w tym socjoterapeutyczne dla dzieci lub młodzieży przebywających w pieczy oraz z rodzin naturalnych i adopcyjnych w celu nabycia umiejętności, które zapobiegają niedostosowaniu społecznemu.
    Tematyka warsztatów:
    1. „Kiedy dopada nas złość”
    2. „Jestem wartościowym człowiekiem”
    3. „Przyjaźń”
    4. „Jaki jestem?”
    5. „Co to jest przemoc?”
    6. „Słów kilka o uzależnieniach”.
    7. „Co   to jest odpowiedzialność?”
    8. „Hejt i mowa nienawiści”
    9. „Bezpieczni w cyberświecie”
  • warsztaty "Moje emocje"
    - poznanie siebie, świadomość własnych zalet i wad,
    - rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania uczuć i emocji
    - sposoby regulowania emocji, metody relaksacji
    - rozwijanie umiejętności interpersonalnych.
  •  warsztaty dla dzieci i młodzieży to jednodniowe warsztaty dla osób usamodzielnianych, przebywających i opuszczających pieczę oraz z rodzin naturalnych wzmacniające ich kompetencje w wypełnianiu ról społecznych. Warsztaty obejmują różnorodne treningi umożliwiające  uczestnikom zdobycie praktycznych umiejętności w tematyce warsztatu (m.in. autoprezentacji, wizażu, pierwszej pomocy).
    - budowanie poczucia własnej wartości, autorozwój, autoprezentacja – przygotowanie np. do rozmowy kwalifikacyjnej o pracę, komunikacja, relacje, związki; - warsztaty z doradcą zawodowym dot. ukierunkowania swoich planów związanych z zatrudnieniem, z posiadanymi pasjami, hobby, mocne i słabe strony
    - instytucje/urzędy nie są złe - gdzie co załatwić, nauka zachowania w urzędach i wypełniania druków;
    - wszystko ma swoją cenę - warsztat/spotkanie z radcą prawnym/ adwokatem dot. odpowiedzialności za zaciągane zobowiązania finansowe, brak opłat, spłat zobowiązań finansowych - konsekwencje, możliwości umorzenia itp., zagrożenia, np.: uzależnienia, bezrobocie, zdrowie psychiczne
  • Grupy dla młodzieży prowadzone przez moderatora tych grup. Celem grup jest m.in.:
    - zapoznanie wychowanków wchodzących w proces usamodzielniania z formami wsparcia i pomocy, z których mogą skorzystać;
    - przygotowanie wychowanków do radzenia sobie w sytuacjach trudnych adaptacja do nowych warunków po opuszaniu placówki opiekuńczo – wychowawczej lub rodziny zastępczej, poruszania się po rynku pracy w czasie poszukiwania zatrudnienia oraz innych instytucjach;
    - przygotowanie wychowanków do trafnego, przemyślanego wyboru dalszej drogi kształcenia i wyboru zawodu;
    -  uświadomienie i podniesienie wiedzy o posiadanych kompetencjach i zasobach;
    - zapewnienie młodym ludziom wsparcia oraz motywowanie do rozwoju osobistego i zawodowego;
    - wzmocnienie poczucia własnej wartości i sprawstwa;
    - wzięcie odpowiedzialności za własne decyzje.

Efekty:

  • kompleksowe objęcie wsparciem rodzin naturalnych, zastępczych, adopcyjnych wraz z dziećmi;  
  • poprawa relacji w rodzinie;                                                                               
  • równe szanse rozwoju dzieci;                                                               
  • zmniejszenie liczby dzieci umieszczanych w pieczy zastępczej;                         
  • wzrost liczby kandydatów na rodziny zastępcze.

 

UDZIAŁ W PROJEKCIE JEST BEZPŁATNY,
A REKRUTACJA PROWADZONA JEST W SPOSÓB CIĄGŁY!

 

Realizacja powyższych działań odbywać się będzie w Centrum Wspierania Rodzin, działającym w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Rypinie
przy ul. Warszawska 38A

Serdecznie zapraszamy wszystkie osoby zainteresowane udziałem w projekcie, zamieszkałe na terenie województwa kujawsko-pomorskiego do korzystania z w/w wsparcia.

Chętni mogą zgłaszać się osobiście do Powiatowego Centrum Pomocy  Rodzinie w Rypinie, a także telefonicznie

nr tel. 54 280 36 41
tel. kom. 512 102 536

e-mail : sekretariat@pcpr-rypin.pl

Osoby do kontaktu

             Specjalista ds. wsparcia rodziny i pieczy zastępczej: Wioletta Pączkowska
             Starszy specjalista pracy socjalnej: Joanna Drozdowska